Cílené vyhýbání se stresu

Mnoho z nás se aktivně nesnaží snížit stresové zatížení ve svém životě, dokud nás příznaky ke změně nedoženou. Přehlížíme varovné příznaky a necháváme stres ohrozit náš život. Neslyšíme volání našeho těla o pomoc a neumíme rozpoznat, že je něco v nepořádku. Pojďme společně podniknout kroky k minimalizaci stresu a pokusme se mu vyhýbat i do budoucna.

Jak začít? Nejprve je důležité si znovu připomenout, co je stres.

Stres, nebo-li přetížení organismu, pocítíte ve chvílích, kdy jste pod velkým tlakem a máte pocit, že situaci již přestáváte zvládat.

Za dobrým případem nemusíme chodit daleko, stačí si promítnout váš den a zaměřit se třeba na vaši pracovní profesi a na povinnosti s touto profesí spojené. Možná pociťujete, že pracovních povinností je hodně a že vám tak trochu začínají přerůstat přes hlavu a že vysvobození je v nedohlednu. A když k tomu přidáte, že se vám nedaří pořádně spát, často vás bolí hlava, cítíte se vyčerpaní a podráždění, chtělo by se napsat, „gratulujeme“, zažíváte projevy stresu na vlastní kůži.

Ale my tu nejsme od toho, abychom vám ještě více naložili a abyste se po přečtení těchto řádků hroutili. Naopak! Rádi bychom vám pomohli ke změně. Ke změně k lepšímu. Prvním krokem je zamyšlení se nad sebou, nad svým životem a jeho tempem. A připustit si, že stres a jeho projevy důvěrně znáte. Podle průzkumu z roku 2016 totiž téměř polovina Evropanů žije pod permanentním tlakem. Stres tedy není nic, za co byste se měli stydět.

Zde je 9 tipů, k minimalizaci stresu:

  1. Naučte se rozpoznat, kdy jste ve stresu – uvědomění si, co stres způsobuje vám pomůže vyvarovat se těmto věcem či podnětům v budoucnu.
  2. Naučte se odpočívat – mnoho lidí nezahrnuje odpočinek do svých plánů. Vědomý odpočinek je důležitý pro vaše tělo a mysl a pomůže vám vypořádat se s negativy stresu.
  3. Plánování – efektivní řízení času umožňuje regulovat množství práce či jiných závazků, snižuje pocit nejistoty, že nemáte dostatek času na splnění všech požadovaných úkolů, a umožňuje plánování odpočinku.
  4. Snižte nároky na sebe samotné – nepřepínejte se a buďte připraveni říci „NE“, pokud pociťujete již známý pocit nepříjemného tlaku a úzkosti. Je zcela normální, že nadhodnocujeme své schopnosti zvládnout toho co nejvíce v určitém časovém úseku. Raději nechte vyšetřený čas neočekávaným situacím.
  5. Ujistěte se, že se dokážete radovat ze života – naplánujte si den tak, aby vám v něm zbyl prostor na to, co vám přináší potěšení. Samotné těšení se na tyto momenty vám pomůže snáze se vypořádat s méně příjemnými povinnostmi.
  6. Myslete pozitivně – nepřipomínejte si neúspěchy či prohry a naopak se odměňujte za vaše úspěchy. Přijměte, že všichni máme limity a nemůžeme být úspěšní ve všem. Nezapomínejte na to, čeho jste dosáhli.
  7. Asertivní praxe – prosazování sebe samotného pozitivním a neohrožujícím způsobem pomáhá v boji se stresem. Přijměte požadavky na sebe jen jako volbu.
  8. Dbejte o své zdraví – lidé se snáze dokáží vyrovnat se stresem, když jsou v lepší fyzické kondici. Špatné zdraví je samo o sobě hlavním zdrojem stresu. Zařazení sportovní aktivity do svého každodenního plánu vám zformuje postavu, budete se cítit zdravější a zvýší se vám sebevědomí. Jezte zdravěji, omezte kouření či zvýšenou konzumaci kofeinu. Dopřejte si dostatek spánku.
  9. Nebojte se vyhledat pomoc – nesnažte se bojovat se svými problémy sami. Mít někoho, kdo s vámi dokáže sdílet nejen vaše radosti, ale i starosti vám může od stresu značně ulevit. Mluvte o svých tíživých pocitech se svými nejbližšími, partnerem či kamarády. Rovněž si o stresu v zaměstnáni promluvte se svým nadřízeným.

Je jen na vás, zda váš život změníte ve všech devíti bodech, a nebo si vyberete jen jeden. Samotné rozhodnutí ke změně je krok správným směrem. Držíme vám palce.